Spy (2015)

Torsdag kveld denne uken var jeg på førpremiere på den amerikanske action-komedien Spy. Jeg forventet en halvgod film som vekket oppriktig latter tre-fire ganger og kanskje hadde noen få adrenalinfylte actionsekvenser. Derfor ble jeg mildt sagt overrasket over hvor vellykket denne komedien er.

Spy handler om den sjenerte CIA-agenten Susan Cooper, som – grunnet en atombombe på avveie og fiendens kunnskaper om CIAs agenter – blir sendt ut i felten for første gang. Filmen gjør gjennomgående narr av macho-agent-genren, og det er ikke måte på hvor mange tåpelige situasjoner Cooper kommer ut for som feltagent.

Et eksempel: Cooper følger etter en bil. Den første scooteren hun setter seg på ramler over ende etter fem meter. Når hun finner en ny en og tar en omvei for å komme bilen i forkjøpet, kommer hun inn i en trafikkarbeidsone, fyker over en planke – og lander i våt sement, som sinker ned kjøreturen betraktelig. Når hun endelig tar igjen bilen, kommer en turist og spør henne småpratende om retningen til en restaurant.

Jeg – og alle de fem jeg dro med – ble sjokkerte over hvor sykt morsom denne filmen er! Dette er uten tvil en av de beste komediene jeg har sett i mitt liv. Jeg satt og lo omtrent hele filmen, det var punchline etter punchline med en salig blanding av vellykkede under- og overdrivelser og overraskende vendinger.

 Melissa McCarthy er et komisk talent, og hun har definitivt fortjent sin hovedrolle i Paul Feigs film. Feig er tidligere kjent for filmene Bridesmaids og The Heat. Han har også planlagt Ghostbusters 3 – med kvinner i hovedrollene.

VG ga Spy terningkast 5 – “Frisk, frekk og fornøyelig humørbombe med sterk Girl Power. (…) Det herjes og raljeres med det som finnes av spionthrillere, selvironien er aldri langt unna, og kreativiteten påtagelig.” – Borghild Maaland.

 

Førpremieren var gratis og fant sted på Rockefeller. De har en del gratis filmvisninger som du kommer inn på ved visning av nyhetsbrev på mail. Filmvisningen jeg var på var arrangert av 21st century Fox og Filmweb. ^^

Leave a Reply

