Musikkfest i Oslo 2015

Fra en regntung morgen til solskinn og lun sommerstemning – Oslo var heldig med været i dag! Jeg trasket rundt til flere scener fra kl 20 til 23, og her får du vite hva jeg syns om det (<- fantastisk rim).

Overraskende bra greier

Tidligere år har jeg vært småskuffet over kvalitet og energi hos artistene, men i år har det ikke vært et tema. Kanskje er det fordi jeg før har vært der tidlig ettermiddag, og fordi jeg har måttet inngå kompromisser med venners musikksmak? I år gikk jeg iallfall alene rundt, og det var kjempedeilig å velge selv og nyte alle de ulike tonene jeg rakk.

På alle konsertene jeg var innom var alle bandmedlemmene kjempeengasjerte! Det så ut som de storkoste seg på scenen, og viste dette gjennom headbanging, dansing, hopping og smil. Dette er etter min mening noe av det viktigste på live konserter, og det gjør meg opprømt å tenke på at alle de fire bandene jeg så lyktes med det.

 

scenebilde_1_2015
Danny and the Red Hots
SONY DSC
Razorbats

Tursmakebiter

Stakk innom scenen på Spikersuppa – Roots-rock’n’roll – kl 20 og fikk med meg litt av det flotte countrybandet Jonas Aasen and the Wranglers. Deretter spaserte jeg til Kontraskjæret hvor det var bra liv på og rundt Morradi-scenen – men Gud vet hvem som spilte/rappet, jeg klarer ikke finne ut hvem det var. Nuvel! Jeg gikk iallfall videre til Doga/Brua, hvor jeg satt og hørte på musikken til duoen Of Norway – herlig house/dance (jeg er genreamatør).

Deretter bar det tilbake til Spikersuppa. Rock/punk-bandet Razorbats og rockabillybandet Danny and the Red Hots lagde bra stemning med kvalitetsrock og engasjement. ^_^ Sistnevnte skal tydeligvis komme også neste år, anbefales!

 

Om bandene:

Razorbats henter musikalsk inspirasjon fra tiden da rock var den dominerende popmusikken på 70-80 tallet og blander hardrock (Alice Cooper/The Sweet/Cheap Trick), punk (Buzzcocks/New York Dolls/The Saints) og alternativrock (Pixies/The Replacements/Hüsker Dü).”

Danny and the Red Hots, Norges første autentiske rockabilly band med bl.annet Steinar Raaen (…) gjenforenes med sitt opprinnelige band som også var livebandet i filmen for første gang på 35 år! Bandet har kun ETT kriterie for å starte opp igjen . Det er å gjenskape en like forrykende ekte rock’n roll opplevelse slik de gjorde for 35 år siden.”

“Musikken til Jonas Aasen & The Wranglers er inspirert av amerikansk country/western med en twist av norsk sjel. I 2013 ga vi ut EP’n ¨Forgive In Time¨ hvor flere låter ble anbefalt av urørt.”

 

Bureau Storm arrangerte igjen Musikkfest i Oslo den 6. juni 2015. Til sammen 30 scener var satt opp i Oslo sentrum og omegn, med varierte sjangre – alt fra folkemusikk og verdensmusikk til rock, rap og pop/dance. Festen (tidligere kalt Musikkens Dag) arrangeres årlig, stort sett på den første lørdagen i juni. Les mer på Musikkfest.no .

Om du ikke rakk innom Musikkfesten i år, kan du ta deg en tur til Lillestrøm 11.-14. juni. De arrangerer intet mindre enn 108 gratis konserter i år! Les mer på Byfesten.no .

 Kilde: Sitater og bilder hentet fra Musikkfest.no .

Leave a Reply

