Bok: Ler av marerittet mitt

Av: Shane Burcaw, 2014. Pantagruel forlag. 234 s.

tumblr_static_83c5m3vcmcso4k8cwso0008o0Den amerikanske bloggeren Shane Burcaw forteller historier fra sitt liv med SMA (spinal muskelatrofi), en sykdom som gjør at musklene hans svekkes over tid. Han tar for seg et seriøst tema, men lykkes jevnt over med å balansere alvoret med humor. Burcaw er kjent fra sin Tumblr-blogg Laughing at my nightmare, og han har også startet en frivillig organisasjon med samme navn.

Burcaw fikk diagnosen da han var 2 år gammel. En observant førskolelærer la merke til at han bare satt i ro og lekte på ett sted – med påfølgende barnelege- og nevrologhenvisning. Da han fikk diagnosen, ble foreldrene naturligvis triste. Men de aksepterte den, og bestemte seg for at Shane skulle få en normal oppvekst.

“Som baby var jeg ikke så annerledes enn en hvilken som helst annen baby. Bortsett fra at jeg ikke var i stand til å krabbe, var jeg ikke begrenset på noen annen måte. Mamma sier at det var nesten fint aldri å måtte bekymre seg for hvor jeg var, fordi jeg alltid var akkurat der hun hadde satt meg.” (s. 21)

5 merknader om boka

1 Hvert kapittel er en historie fra Burcaws oppvekst, og er plassert i kronologisk rekkefølge, med unntak av første kapittel, hvor han beskriver en “vanlig” dag.

2 Burcaw fortellerstil har et muntlig preg, og jeg opplever boken som lettlest.

3 Historiene tar ofte for seg pinlige, kjipe eller irriterende situasjoner med en humoristisk vri. Noen eksempler er alle menneskene som ser rullestolen hans og tror han er psykisk utviklingshemmet, og det at han hele ungdomsskolen måtte ta ‘kortebussen’ for folk med spesielle behov.

4 Boka inneholder en god del om frykten for å dø, være hjelpeløs og et utall smertefulle opplevelser med brukne ben, fysioterapi og sondedrama (fordi han ikke legger på seg nok, må han nesten hver natt sove med en sonde strukket inn gjennom nesa og ned til magen).

5 I mange kapitler har han små utdrag fra bloggen sin, ofte i snakkebobler. Disse er etter min mening det morsomste med boka. Burcaw har god sans for humor, og Gunnhild Magnussen har lykkes med å oversette det komiske.

(Fra “Kortebussen”): “Det var en som het Adam, eller som han selv kalte seg: Skunk. Jeg tuller ikke, guttungen var så stolt av sin ufattelige odør at han kalte seg selv Skunk. Bussjåføren, Jim, som visste hvordan han skulle tulle med barna på en måte som ikke gjorde dem lei seg, hilste Adam hver morgen ved å si: “Hei, Adam! Har du dusjet ennå?” Adam svarte med å le som en hyene som akkurat hadde tatt et skudd helium, og så skrek han: “SKUNKER DUSJER IKKE! DE STELLER BARE SKUNKHALEN!”” (s. 96)

tumblr_nogjyf6xuk1qkl6t2o1_1280
“Is there anything cuter than severe muscle wasting plus two painfully adorable kittens?” – LAMN.

Fra blogg til bok

Om forskjellen mellom boka og bloggen sier Burcaw, i et intervju på The Wire :

“On my blog I tell short, specific stories, and some of those will be featured in my book, as excerpts from the blog. My intention for the book, though, is to provide a larger, chronological narrative. There are many topics I haven’t touched on the blog yet. I can promise you they will be touched in the book.”

Grunner til å lese boka

Mange morsomme vendinger og perspektiver fikk meg til å le høyt flere ganger under lesningen.

Svært interessant og godt fortalt historie om hverdagen og oppveksten til en fysisk utviklingshemmet person. Det gir meg et helt annet perspektiv på hvor lett jeg har det i min egen hverdag.

Alle de søte bildene av Shane som liten, og selvsagt også broren hans Andrew. Det er nesten verdt å ta en titt bare for å se på bildene og og den ofte selvironiske teksten under.

 

tumblr_np1jqj83Ui1qkl6t2o1_1280
“Here we see a wild SMA in its natural habitat. These creatures are known to prowl the redwood forests, eating pinecones and tourists.” – LAMN.

 

leravmarerittetmitt
Det norske omslaget. Design av: Trygve Skogrand – Passion & Prose.

Les også: 4 morsomme utdrag fra “Ler av marerittet mitt”

 

Lånt på Deichmanske bibliotek.

Leave a Reply

