Let’s Meditate Oslo – Juni 2015

Lets-Meditate-OSLO-for-WEB-Page-602x800Torsdag 11 juni var jeg på meditasjon på Unity senter. Arrangementet var gratis, noe som – om vi er helt ærlige – gjorde at jeg heller ikke hadde noe valg. Blikket mitt blir dratt til ordet som fluer til møkk, som møll til flamme, eller i et litt hyggeligere bilde, som småbarn til godis. (Eller, vent litt . . .).

Men det er uansett en digresjon. Poenget mitt er altså at gratis greier er kronen på verket av å ha alt mulig rart i nærheten. Oslo, I love you.

“Let’s Meditate Oslo!”

Jeg var på Oslo Vegetarfestival i mai og oppdaget en plakat for Let’s Meditate Oslo, som er et kjempeflott initiativ fra Sri Chinmoy Centre. De holder gratis meditasjonskurs i over 30 land.

“Let´s meditate is the joy and inspiration created in collective meditation. ( . . . ) For those new to meditation it offers a simple and practical introduction. For the more experienced, it is an opportunity for an energizing group experience of peace and inspiration with life music, guided visualization and mantras.”

Unity Senter – litt sånn alternativt, eller?

Arrangørene hadde leid lokale på Unity Senter. Så jeg gikk inn på deres nettside og så meg litt rundt. Det aller meste var sånn ja, greit nok, skjønner at folk er interesserte i sånne kurs. Men blikket mitt falt også på et arrangement som het “Dolphin Mystery School Training Level 1”. Idet jeg leste tittelen må jeg innrømme at et lattersnøft kom ut. Her er et utdrag:

“These trainings are for the purpose of accelerating spiritual growth with the use of your full sensory perceptions, intuition, and channeling healing energy.  It is a path toward wholeness, Oneness, and becoming consciously responsible for aligning with your Divine Destiny and connection with God/Goddess/All That Is.” (Jeg beklager på forhånd til eventuelle delfin-folk som leser det her, men det er crap som dette som gjør at vanlige folk lett hever øyenbryna til ‘alternativ tro’.)

Jeg var med andre ord en smule skeptisk da jeg tok turen dit. Men jeg er glad for at jeg dro.

800px-Nelumno_nucifera_open_flower_-_botanic_garden_adelaide2
Lotus flower – Nelumno nucifera. Wikimedia Commons.

Testing av ulike meditasjonsteknikker

Jeg fikk, sammen med rundt 20 andre, en introduksjon til tre måter å meditere på. Dette i løpet av halvannen time. Vi ble oppfordret til å kjenne etter hvilken teknikk som fungerte best for oss.

  • Guidet meditasjon. Du blir veiledet av en erfaren person som f.eks instruerer i pustemåte, ber deg fokusere på en og en kroppsdel og kjenne at de blir mindre anspente, eller skape et bilde inne i deg av at du er på et sted du trives og er rolig i (visualisering).
  • Etterlikne mesteren. Vi fikk se en video av Sri Chinmoy, som startet senteret ved samme navn. I den sitter han og mediterer, og å se en som mestrer det, kan hjelpe deg å fokusere.
  • Chanting / Synging. Å si eller synge et ord, en frase eller en sang gjentatte ganger. Ett eksempel er ordet ‘Shanti’ som betyr ‘Fred’. Et annet, mer kjent, er ordet ‘Aum’ som kan oversettes som ‘Makt’ i betydningen Makt til å endre eget liv.

En hyggelig opplevelse

Jeg opplevde lederen som høflig og profesjonell. Han kastet ikke bort tid på å legge ut om sin eller sin leders tro, men fortalte i korte trekk hva den gikk ut på, før han begynte meditasjonsintroduksjonen. Han var også flink til å forklare hvordan de ulike teknikkene fungerte, og viste åpenhet ved å understreke at alle er individer og må finne måten som fungerer best for dem. Alt i alt et hyggelig møte med en interessant meditasjonsfilosofi.

Sri Chinmoy Centre arrangerer gratis meditasjon hver torsdag kl 20.00 i juni og uti juli (18.6 – 16.7) på kaféen Fragrance of the Heart på Glasmagasinet (Stortorvet).

Meditasjon kan beskrives på flere måter, men et hovedtrekk er at målet er indre fred og harmoni. For mange er det et mål å skjerpe konsentrasjon og fokus og å få en sterkere følelse av tilstedeværelse.

AH3Q7191ed1__880
Zen Dogs Series. Av: Alex Cearns.

Se flere hunde-zenbilder på BoredPanda.com . Les mer om hvordan du kan meditere på Wikihow.com .

Leave a Reply

