Smakebit på søndag: Barndommens gade av Tove Ditlevsen

image

II

Jeg er din barndoms gade,

jeg er dit væsens rod,

jeg er den bankende rytme

i alt hvad du længes mod.

 

Jeg er din mors grå hænder

og din fars bekymrede sind,

og jeg er de tidligste drømmes

lette, tåkete spind.

 

Jeg gav dig min store alvor,

en dag du var vildt forladt,

og jeg dryssed lidt vemod i sindet

en drivende regnvejrsnat.

 

Jeg slo dig engang til jorden

for at gøre dit hjerte hårdt,

men jeg rejste dig varligt op igen

og tørrede tårerne bort.

 

Det er mig der har lært dig at hade,

og jeg lærte dig hårdhed og spot,

jeg gav dig de stærkeste våben,

du skal vide at bruge dem godt.

 

Jeg gav dig de vagtsomme øjne,

på dem skal du kendes igen,

og møder du en med det samme blik,

skal du vide at han er din ven.

 

Og hører du renere toner

stemt til en skønnere sang,

skal du længes efter min stemmes

sprukne og kejtede klang.

 

Fløj du så vidt over lande,

voksede du fra din ven

– jeg er din bardoms gade,

jeg kender dig altid igen.

 

Fra forlaget:

Tove Ditlevsen ble sin samtids mest kjente og verdsatte lyriker i Danmark. Mange av hennes dikt er blant danskenes mest populære. Det kan skyldes at hun diktet i den klassiske og ofte sangbare strofeformen, og at hennes stillferdige livsvisdom og bittersøte, moderne livserfaring fant gjenklang hos lesere også utenfor lyrikkelskernes rekker.

Hentet fra boken “Dikt i utvalg”, 1963. Utdraget er del II av diktet.

Anbefaler også diktet “Blinkende lygter” , som tar for seg samme tema.

“Barndommens gade” har også blitt en kjent sang i Danmark. Sangen er for øvrig noe helt annet enn jeg forventet – en poppy 80-tallsversjon av et melankolsk dikt. Fullstendig absurd.

Leave a Reply

