Verdens Barnebokdag 2.April & Den Lille Prinsen

“Since 1967, on or around Hans Christian Andersen’s birthday, 2 April, International Children’s Book Day (ICBD) is celebrated to inspire a love of reading and to call attention to children’s books.” – Ibby.org.

Min favoritt: Den lille prinsen 

image

“Mitt liv er så ensformig. Jeg går på jakt etter hønsene, og menneskene går på jakt etter meg. Alle høns ligner hverandre, og alle mennesker ligner hverandre. Og derfor kjeder jeg meg litt.

Men hvis du ville gjøre meg tam, kunne jeg få litt solskinn i mitt liv. Jeg ville kjenne igjen lyden av skritt som er helt annerledes enn alle andre. Andre skritt ville få meg til å gjemme meg under jorden, men dine skritt ville høres som musikk og lokke meg opp fra hiet mitt igjen.

Se deg om litt! Kan du se åkrene der nede? Jeg spiser ikke brød. Åkrene er helt unyttige for meg. Og det er så trist! Men ditt hår skinner som gull. Og derfor ville det være så deilig hvis du kunne gjøre meg tam. For så ville kornet få meg til å tenke på deg, fordi det er så gyllent. Og da ville jeg komme til å elske vinden som suser gjennom kornet…”
Reven stoppet og stirret lenge på den lille prinsen:
“Å vær så snill… gjør meg tam!” sa den.

image

 

Leave a Reply

