Smakebit på Søndag: Tatt av kvinnen av Erlend Loe

image

1) Det var på den tiden hun begynte å komme oftere. Om kvelden, like før jeg skulle legge meg. Hun satte seg ned og pratet. Alltid om hvor glad hun var i stillhet, om hvor godt det er bare å være alene. Pratet og ble aldri ferdig. Det hendte jeg sovnet, forsvant i små øyeblikk, men hun merket det ikke. Jeg våknet, hver gang med et lite rykk, av og til med en lyd fra strupen.

Da jeg fikk summet meg, oppdaget jeg at hun snakket fremdeles. Om den deilige stillheten to mennesker kan oppleve sammen, om den uendelige varheten et menneske er i stand til å leve i overfor et annet. Harmoni var det hun snakket om. Kommunikasjon. Men hun snakket så fort. Og jeg fikk meg så sjelden til å si unnskyld, hva var det du sa? Jeg satt og nikket stille, litt ettertrykkelig, tilsynelatende intenst lyttende. Ja, det skal være sikkert, sa jeg og vugget tungt med hodet, himmel og hav, ja selvfølgelig.

Om boken

Tatt av kvinnen er Erlend Loes debutroman. Den består av 3 deler og 300 nummererte “avsnitt” av ulik lengde. Boken ble filmatisert i 2007.

Loe er en av Norges mest kjente samtidsforfattere.

“Dette er skrivekunst. Det er også komisk kunst, for situasjonene og typene er så nådeløst utlevert, og setningene satt så snurrig og friskt sammen, at man må le ganske høyt når man leser.” – Aftenposten

 

Leave a Reply

