Tema: Vegetarianisme

I forbindelse med Oslo Vegetarfestival 2017 setter jeg søkelyset på vegetarianisme og løfter fram temaet i nyere og eldre poster!

Vegetarianisme og dens utbredte motstykke, carnismen, er noe som har fascinert meg lenge. Jeg har sett en hel haug med dokumentarer om temaet, og samlet de tre jeg anbefaler mest i en post: Vegucated, Earthlings og Cowspiracy.

I fjor sommer oppdaget jeg også at det finnes veganske barnebøker. Forfatteren og aktivisten Ruby Roth har laget inspirerende billedbøker som kan hjelpe barn å forstå verdien av et etisk liv.

Jeg har også tidligere skrevet om den grisebra historien til Esther the Wonder Pig, som ble adoptert av to fantastiske pappaer og har fått en million likes på sosiale medier. Samt om tre tegneserieskapere som taler dyrenes sak i sine striper, enten de har pels eller fjær.

God lesning!

Vegetarisk kokebok fra 1907

3 gode dokumentarer om dyrelandbruk og dets konsekvenser

Barnebøker om veganisme av Ruby Roth

Vegandikt

3 tegneserieskapere som setter dyr på agendaen

Dyrenes dag & Esther the Wonder Pig

 

Leave a Reply

