Alle fugler – Min versjon

Alle fugler små de er

kommer nå tilbake.

Gjøk og sisik, trost og stær

synger alle dage.

Lerka jubler høyt i sky,

ringer våren inn på ny.

Frost og snø de måtte fly,

her er sol og glede.

 

Barnefugler, ustø de er

blir nå kjent med jorda.

Skjæra fant en spiseskje stor,

tar den stolt til mora.

Trillebår til blomstrende tre,

flyr rødstrupa fort av sted.

Himmel blå og blomstersne,

her er sol og glede.

Fyrverkeri – høstens løv

dansende i vinden.

Spurven bader i litt støv

mens vi går mot tinden.

I grana er en flaggspett på jakt

lyser opp med praktfull drakt

Ekornet har nøtter forlagt.

Her er turens glede.

 

Vinterfugler – sterke, små

farger i det hvite.

Boller og litt solsikkefrø

så ingen må slite.

Gjennom snøflak kan vi se

meis og dompap oppi tre-

Snøengler og julenek,

her er snø og glede.

 

Sommer, høst og vinter, vår

vandring i sesonger.

Dager, uker, måneder, år

hver med små presanger.

Fuglesang og blomster så,

sterke, vakre – de vil bestå

Elske det som finnes nå,

her er liv og glede.

 

Dette er min versjon av den kjente barnesangen. Det første originalverset har jeg beholdt, og deretter skrevet fire vers til. Jeg har gjort den til en sesongsang og fokusert litt på fuglelivet i de ulike årstidene. Jeg ble veldig inspirert av fuglelivet i hagen – jeg begynte nemlig å mate fugler i mai og ble litt overrasket over hvor mange fugler som er i nærområdet, men som jeg ikke hadde lagt merke til. Moro!

Originalsangen er egentlig oversatt fra tysk og har tre vers – det er det første verset de fleste av oss har et forhold til. En hyggelig sang å leke litt med!

Leave a Reply

