Bok: Joker – humor er tull!

Ragnar Joker Pedersens vitser, gåter, viser, amøber, oppfinnelser, KOnK, surrealistiske kåserier, revyer og andre latterlige påfunn.

Av: Joker et.al., 2009. Melhus Communication. 237 s.

jokerbok

Fra forlaget: “Ragnar Joker Pedersen var en banebrytende norsk humorist med sin muntre, overraskende og absurde, men aldri vulgære eller usmakelige humor. Med sitt legendariske magasin KOnK etablerte han fra slutten av 60-tallet en helt ny humor-arena i Norge. Mange av dagens norske humorister, som Harald Eia, Knut Nærum og Morten M, forteller i boken hvordan de er inspirert av Joker. Vitsetegningene er av internasjonalt format. I tyve år var han toneangivende i Fredrikstads revyliv og skapte bl.a. figurer som Raymon og Sørensen.”

Bokas oppbygning

Boka er delt opp i kapitler om ulike formater Joker har formidlet humor gjennom. Eksempler er vitsetegninger, humormagasinet KOnK, revyer, viser, gåtetegninger og oppfinnelser.

Lesemåter

Vitsetegningene minner om Bizarro og Larsons gale verden. Det er mye forskjellig i boka, og selv om en del av stoffet er ganske gammelt, tror jeg de fleste vil finne noe de liker her. Selv så jeg mest på tegningene og kortere skriblerier, men det er også mer intrikate og lengre tekster i boka.

Ettersom flere kjente humorister har sverget til Joker og blitt inspirert av mannen, er det artig å se hva de skriver om sitt forhold til ham i hvert sitt kapittel.

Det kan jo også være interessant å ta på historiebrillene og se hva folk lo av på 60-tallet (jfr faksimile av KOnK). En mildere humor den gangen, kan man trygt si.

Gåter (svar nederst)

image
Gåte Nr 1.
image
Gåte Nr. 2

Humorens kjennetegn

Jokers humor har ofte en overraskende setningsslutt, bokstavelig tolkning eller vri på norske ord og uttrykk, selvmotsigende uttalelser uttalt som om de skulle være velfungerende og logiske. Eks: “Det har vært så mye krangel og tullball om hvilken vei høna sparker at nå vil vi få avgjort dette en gang for alle (se pilen).”

image
“Denne veien sparker høna!” Faksimile fra bladet KOnK.
image
KOnK arrangerte, som eneste norske blad, allsang for leserne. “Begynn her, øverst, 10 minutter fra NÅ.”

Harald Eia skriver om sitt inntrykk av Joker:

“Mitt første møte med Joker var da jeg som 12-13-åring leste min søsters “Det Nye”, og fant hans vitser – som var det eneste jeg likte i bladet. Vitsene var gjemt litt her og der, og jeg gjennomsøkte bladet grundig hver uke for å finne dem. Som tenåring opplevde jeg her noe helt annet enn humoren jeg kjente fra før. Jokers surrealistiske, absurde, litt søte nonsenshumor, var en besynderlig opplevelse og mitt første møte med smart humor.”  S. 115.

image
“Fyrtårn for ubåter.”

Knut Nærum skriver om sitt inntrykk av Joker:

“Det var et eller annet galt med Joker, og det var det som gjorde ham spennende. Det vil jeg påstå at jeg skjønte selv om jeg bare var elleve eller tolv år gammel da jeg begynte å kjenne igjen signaturen hans i diverse ukeblader en eller annen gang på begynnelsen av 1970-tallet. Det var en annen slags humor enn det de vanlige humoristene holdt på med. Vanlig humor handlet om gifte damer som ble gale av salg og gikk med rare hatter og ikke kunne parkere en bil. Jokers vitser var sprøere, yngre og dermed mer relevant for meg som både var ung og som dessuten, allerede den gang, mente at en viss form for sprøhet er en god ting.” S. 13.

image
“Vi har funnet opp et munnvann som gjør om svada til fast form.”

Finn Bjelke skriver om Joker:

“Han hadde en enkel strek og ren form som gledet både ung og gammel. Mye av Jokers humor ser jeg i John Cleese når han er på sitt mest tilknappede og tilbakeholdne – jeg liker humor uten store fakter og prangende utestemme. Jokers humor er i tillegg ganske snill, og han klarte gjennom mange år å lage finurlig, smart humor uten å være ondskapsfull. Det står respekt av en fyr som lager humor i så mange år uten å tråkke på noen.” S. 65

image
Nr 5 – 1967 KR 3,-. Faksimile-utgave av bladet.

Magasinet KOnK

“I første utgivelsesperiode (1967–1970) inneholdt bladet hovedsakelig en blanding av humoristiske tekster og vitsetegninger av norske skribenter og tegnere. I annen periode (1977–1985) ble det viet mer plass til tegneserier, og de fleste som var aktive tegnere, fikk store honorarer for sine bidrag. Humoren var både grovkornet, enkel og snill i en crazyhumoristisk tradisjon uten politisk brodd. Poengene var ofte språklige og formen til dels undergroundaktig.” – Wikipedia.

image
– Det er bittert, men vi blir visst nødt til å ringe Nilsens service.
image
– Nå kommer bikkja di for å gratulere deg med den nye dressen.

Et sitat fra Joker fra bokens første sider går passende nok slik:

“Det er noe spesielt med dumme vitser. Gode vitser gir ofte folk noe å tenke på, og da tenker de straks på noe annet. Men en tvers igjennom tåpelig vits har den fordelen at hvis noen først ler av den, så stopper de nesten aldri! Jeg tror det kommer av at de ler av at de ler. At de altså synes det er komisk å le av noe idiotisk.”

image
Kvariat – og antikvariat.

Svar på gåtene: Nr 1 Lam-bert-seter. Nr 2 Høyesterett.

Alle bildene utenom bokomslaget er tatt av meg. Boken lånte jeg på Deichmanske bibliotek.

Deichmanske har også hatt en utstilling av Jokers verker på Grünerløkka filial.

Leave a comment